چرا فیسبوک طراحی سایت خود را مدرن نمیکند؟
دانیال نوری

این سوال، سوالی اساسی در زمینه طراحی محصول است. چرا فیسبوک با این همه ابهت و شهرتی که پیدا کرده، طراحی سایت خود را به روز نمیکند و آن را به اصطلاح "مدرن" نمیکند؟

در واقع فیسبوک در چند سال اخیر تغییرات و پیشرفت زیادی در زمینه طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری داشته است، افرادی که این شبکه اجتماعی را دنبال میکنند، حتما بارها متوجه تغییرات آیکون ها و لوگو شده اند، اما این تغییرات هیچوقت ماهیت فیسبوک را از آن نگرفته است و کلیت آن ثابت مانده است.

ما در اینجا به چند مورد از اصلی ترین دلایل ثابت ماندن این طراحی اشاره میکنیم:

 

  1. شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط است: فیسبوک یک گالری، بلاگ یا سایت خبری نیست، یک اجتماع است. یک پلتفرم برای افراد، که بتوانند از طریق آن هر لحظه ای که میخواهند به سادگی از آن استفاده کنند. ظاهر آن نیز باید بیان کننده ی همین مسئله باشد و تغییرات زیاد به این امر ضربه میزند.
     
  2. شبکه های اجتماعی موفق همه بر پایه ی محتوای تولید شده توسط کاربران استوار هستند: بنابراین باید به کاربر این امکان را داد که از هر طریقی که ممکن است، حرف خود را بیرون بریزد. چه از طریق نوشته، چه کامنت، چه ویدئو چه عکس و... و تغییر دادن این نوع طراحی ها ممکن است اعتماد کاربران قدیمی را از سایت بگیرد و ریسک جذب کاربر بالا برود.
     
  3. بیشتر آدم هایی که از این شبکه اجتماعی استفاده میکنند آدم های فنی و تکنیکال نیستند: اگر تغییری اساسی در ظاهر سایت به وجود بیاید، یاد گرفتن طراحی جدید و کار با آن برای آنها سخت و باعث زحمت است. این کاربران غالبا به مزیت هایی که یک طراحی جدید ممکن است برای آنها داشته باشد اهمیتی نمیدهند.
     
  4. بیشتر کاربران شبکه های اجتماعی علاقه ای به یادگیری کاربری های جدید ندارند: حتی اگر زمان آن را داشته باشند، ترجیح میدهند زمان خود را صرف کارهای جذاب تری مانند به اشتراک گذاشتن عکس کنند، تا اینکه به یادگیری کاربری های جدید بپردازند.
     
  5. قدرت عادت، توانمند تر از علاقه به انقلاب است: امروزه تقریبا هر فردی که با اینترنت در ارتباط است، حداقل از یک شبکه اجتماعی استفاده میکند، و درک حداقلی ای از کارکرد این نوع شبکه ها دارد و برای کاربران اینترنت، شبکه های اجتماعی محلی برای پیدا کردن آرامش و گذراندن اوقات تفریح نبدیل شده، نه محلی برای کشف تعاملات جدید و کار کردن با خلاقیت های برنامه نویسان! بنابراین تغییر دادن این ساختار میتواند به کاربران حس منفی و گیج کننده بدهد و آن ها را مجبور به استفاده از سایت های دیگر کند.

قطعا این موارد به این معنا نیستند که انجا تغییرات الزاما زیان آور است. اما انجام چنین تغییراتی، مستلزم انجام تحقیقات بازار و گرفتن فیدبک از کاربرانی است که قرار است در آینده از آن استفاده کنند.

برگشت به صفحه اصلی بلاگ