تیم خوب سرمایه است!
دانیال نوری

داشتن تیم خوب برای ادامه ی حیات یک استارتاپ ضروری است.
 
 
حقیقت غیرقابل انکاری که در مورد استارتاپها وجود دارد این است که درصد بالایی از آنها به دلیل نداشتن 2 تیم درست از پا در میآیند(در یک سری تحقیقات نشان داده شد که  درصد استارتاپها به دلیل نداشتن تیم 3 خوب شکست خوردهاند). ممکن است شما ایدهی خوبی داشته باشید، سرمایهی زیادی در حساب بانکی شما موجود باشد، بازار تشنهی محصول شما باشد، اما اگر تیم شما از افراد درستی تشکیل نشده باشد احتمال موفقیت شما پایین خواهد بود. 
 
داشتن تیم درست تا حد زیادی میتواند مسیر و شکست یا موفقیت یک استارتاپ را رقم بزند، به همین دلیل است که سرمایهگذاران توجه زیادی به تیم بنیانگذار طرح دارند و به قول خودشان "روی تیم سرمایهگذاری میکنند نه ایده".  تواناییها و خلق و خوی تیم بنیانگذار، در آینده قابل تغییر نخواهد بود، و نمیتوان این تیم را در میانهی کار تغییر داد، تیم شما یکی از داراییهای استارتاپ شماست که ارزش واقعی آنرا مشخص میکند. 
 
اما در شروع کار چه نوع هم تیمی هایی برای راه اندازی استارتاپ نیاز است؟ یک تیم باید از چه تواناییهایی تشکیل شده باشد؟ به طور خلاصه میتوان یک تیم برتر را متشکل از 5 مدل شخصیتی دانست:
 

 

  •  سوپراستار: او نابغه ی تیم است. کسی که میداند چه زمانی چه کاری باید انجام شود. این فرد میداند ، چگونه باید کارها را به انجام برساند. او ترکیبی از عشق به کار و کاریزما را در خود دارد. تیم بر توانایی های فنی و عملی او متکی خواهد بود و میدانید که چارهی هر کاری دست اوست.

 

  •  رهبر: درست است که در شرکت هایی که چند بنیانگذار دارند تصمیمات به صورت دموکراتیک گرفته  میشود اما گرفتن تصمیمات سختی که مرگ و زندگی شرکت را تعیین میکنند نیاز به فردی با توانایی های رهبری بالا دارد. این حرف به این معنی نیست که رهبر حقوق بالاتری نسبت به بقیه خواهد داشت یا صندلی او در جایگاهی ویژه قرار دارد، بلکه رهبر کسی است که بقیه ی اعضای تیم میتوانند روی او حساب کنند و به او اطمینان کامل داشته باشند و در زمانهای حساس به او مراجعه کنند.

 

  •   کهنه کار بازار: کسی که بازار را مثل کف دستش میشناسد. هر استارتاپی نیاز به فردی دارد که میداند دقیقا بازار چه نیازهایی دارد، رقبا که هستند و در چه حد توانمند هستند، چه ضعف هایی در بازار موجود است و... به طور خلاصه کسی که تجربه حضور در آن بازار را داشته باشد و بتواند در تحلیل های مورد نیاز را برای تیم محیا کند و آنها را در مسیر درستی قرار دهد.

 

  •  بازارساز: این لغت معادل بازاریاب است با این تفاوت که این فرد آنقدر در این مهارت خبره شده است که میتواند از هیچ، بازاری پر رونق بسازد. بسیاری از تیم ها آنقدر درگیر ساختن محصول میشوند که فراموش میکنند که بازار باید محصول آنها را قبول کند و باید برای آن مشتری پیدا کنند. وظیفه اصلی این فرد همین است، که بازار هدف بشناسد و آنرا با تجربیات خود به مشتری تبدیل کند.

 

  •   رابط: کسی که ارتباطات خوبی دارد و میتواند در مواقع نیاز از آنها استفاده کند. هر تیمی در مواقعی نیازمند برقراری ارتباطات جدید است و به کسی نیاز دارد که در این امر خبره باشد. پیداکردن سرمایه گذار، کشف استعداد های مورد نیاز در شرکت، پیدا کردن شرکای تجاری مناسب و.. بر عهده ی او خواهد بود.

 
اما در نهایت علاوه بر تواناییها، اخلاق و روحیه کار تیمی هم تاثیر به سزایی روی موفقیت تیم دارد. اگر زمانی مجبور بودید بین ویژگیهای مختلف، فردی را برای هم تیمی شدن انتخاب کنید به سمت افرادی بروید که ارزشهای مشابه شما دارند. برای مثال ببینید آنها موفقیت را در چه چیزی میدانند؟ پولدار شدن؟ جهانی شدن استارتاپ؟ داشتن ارزشهای مشابه در یک تیم به شما کمک میکند ارتباطات بلند مدتتر و بهتری برقرار کنید. 

برگشت به صفحه اصلی بلاگ